Kiekvienais metais, artėjant mokslo metų pabaigai, yra skelbiami populiariausių, perspektyviausių ar dar kokių “-iausių” specialybių sąrašai. Nors stebėti tendencijas smagu, bet ar labai naudinga?
Šiandien kviečiame į diskusiją apie tai, ar populiarių/ perspektyvių specialybių sąrašai išvis naudingi.
Nerimą kelia tai, kad moksleiviai, neturintys gilesnio savęs pažinimo arba stipriai dvejojantys dėl savo pasirinkimo, paskutinę minutę gali išsirinkti kažką, kas jiems visai netinka. Jie, neturėdami tvirtos nuomonės dėl pasirinkimo, lengvai pasiduoda aplinkos – medijos, tėvų, draugų – spaudimui. Vienas iš tokių elementų yra universitetų ar specialybių reitingas, įsidarbinimo reitingas, populiarumas. Juk jaunuoliai iš tiesų gali rinktis specialybę dėl to, kad ji labai paklausi, joje žmonės daugiausiai uždirba.
Problema (iš mūsų patirties) ta, kad moksleiviai dažnai nepasimatuoja specialybės, o tiesiog imą ją tokią, kokią siūlo žurnalas. Per paskutiniuosius metus matėme daugybę kūrybinių industrijų studentų, o ankstėliau – verslo informatikų. Gražūs pavadinimai straipsniuose įvardijami kaip ateities specialybės. Kur problema?
Straipsniai neretai verčiami iš pasaulinės spaudos, pasaulinių duomenų. Ko reikia pasaulyje, nebūtinai reikia Lietuvoje. O ir studijų programa studijų programai nelygu.
Kai žmogus, kuriam patinka dirbti su programine įranga, nueina į verslo informatiką ar dizaineris pradeda mokytis kūrybinių industrijų specialybės – nebūtinai jiems tai patiks.
Rinktis studijas pagal reitingą yra tas pats, kaip pirkti batus nesimatavus. Tai gali būti gražiausi batai parduotuvėje, bet nebūtinai reiškia, kad jie jums tiks.
Kai jaunuoliai, realiai nežinantys savo gabumų, gebėjimų, prigimčių ir intelektų, pasirenka studijas pagal jų populiarumą ar prestižą, turime nelaimingus darbuotojus ir metusius mokslą studentus.
Taigi, ar reikia išmesti žurnalus ir nežiūrėti į tas geriausiai apmokamų, naujausių, paklausiausių ir kitokių “-iausių” specialybių lenteles? Visai ne, tiesiog jei jums kuri iš jų atrodo visai neblogai, atlikite namų darbus:
- susižinokite, ką iš tiesų visą darbo dieną veikia tos specialybės darbuotojai;
- išsiaiškinkite, kokios paskaitos ir atsiskaitymai jūsų lauks;
- išsiaiškinkite, kokios yra tos srities specialisto pareigos, atsakomybės;
- atsakykite sau į klausimą, ar tai tikrai tai, kas jums patinka ir ką galėtumėte veikti dešimt, dvidešimt ir daugiau metų.